Den första kontakten med advokatbyrån är alltid kostnadsfri. Nedan kan Du kortfattat läsa om möjligheten att få ekonomisk hjälp med ombudskostnaden. Du får ytterligare information om kostnader och rutiner vid kontakt med advokatbyrån.
Rättsskydd
För det fall Du hamnar i en process och har en hemförsäkring ska Du i första hand ansöka om rättsskydd hos Ditt försäkringsbolag. Villkoren för rättsskydd kan variera mellan försäkringsbolagen. Advokatbyrån hjälper Dig att ansöka om rättsskydd om det blir aktuellt. När rättsskydd beviljas står försäkringsbolaget en viss del av den totala ombudskostnaden. Resterande del av ombudskostnaden står Du för.
Rättshjälp
För det fall Du inte beviljas rättsskydd av någon anledning eller inte har en hemförsäkring finns det möjlighet för Dig att ansöka om rättshjälp, dvs. att staten står för en viss del av ombudskostnaden. För att erhålla rättshjälp får Din inkomst inte uppgå till mer än 260 000 kr per år före skatt. Advokatbyrån hjälper Dig att ansöka om rättshjälp hos domstolen eller Rättshjälpsmyndigheten.
Om Du beviljas rättshjälp måste Du betala en rättshjälpsavgift till ombudet. Rättshjälpsavgiften bestäms till 2-40 % av den totala ombudskostnaden och storleken på rättshjälpsavgiften beror på Din totala årsinkomst. Det är domstolen eller Rättshjälpsmyndigheten som beslutar om avgiftens storlek. Resterande del av ombudskostnaden står staten för.
Konsumenttvistnämnd
Konsumenttvistnämnden, som har inrättats av Advokatsamfundet, kan pröva tvister mellan konsument och advokat/advokatbyrå angående tjänst som advokaten/advokatbyrån har tillhandahållit konsumenten. Dock krävs det att klienten först har kontaktat advokaten för att diskutera frågan och för att försöka nå en lösning.
Mer information om Konsumenttvistnämnden finns på www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden.